1111
+38 (044) 232-20-62 info@pecb.com.ua

Обов’язковість введення НАССР, що заважає керівникам компаній впроваджувати систему?

Зараз на ринку харчових продуктів знову активізувалися дискусії про необхідність введення НАССР на підприємствах, в мережах громадського харчування, а деякі компанії впритул зайнялися питаннями розробки та впровадження НАССР у себе на підприємстві. У різних джерелах з’явилися оголошення про відповідні навчальні курси, послуги консалтингу для різних типів виробництва – від молочних продуктів до закладів громадського харчування.

З огляду на те, що світ не стоїть на місці і НАССР в розвинених країнах – це лише маленька частина того, що повинно ввести харчове підприємство, щоб потрапити на ринок, обов’язкове введення НАССР в Україні прийшло в дію, відповідно до Закону України № 1602 VII від 22.07.14 (з останніми змінами № 2042-VIII від 18 травня 2017 року, новітні зміни повинні набути чинності з 04.04.2018 р), наказом № 590 «Про затвердження Вимог щодо розробки, впровадження та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах Системи управління безпекою харч их продуктів (НАССР) », згідно з якими з 20.09.2017 НАССР вже є обов’язковим для підприємств, що працюють з необробленими продуктами тваринного походження. З 20.09.18 він стає обов’язковим для інших підприємств, крім малих. А з 20 вересня 2019 року мають впровадити НАССР і малі підприємства, які постачають продукти харчування кінцевому споживачу, мають не більше 10 осіб робочого персоналу, розташовані на площі не більше 400 кв. м, або потужності, які не поставляють продукти харчування кінцевому споживачу і мають не більше п’яти осіб робочого персоналу.

Підприємства, які є значущими гравцями на ринку, мають не тільки НАССР. У них впроваджені системи управління безпечністю харчових продуктів на основі міжнародного стандарту ISO 22000, де НАССР є лише складовим елементом.

Ті, хто не знайомий з HACCP, вважають, що це складна система, яка реалізується на великих підприємствах, включаючи дорогих експертів.

Насправді HACCP не є складним. Система заснована на логіці відстеження та оцінки здорового глузду і запобігає ризикам. Компанія, що реалізує HACCP, повинна знати свою продукцію, сировину і процеси, а також розуміти фактори, які можуть загрожувати споживачам цих продуктів.

HACCP визначає найважливіші галузі виробництва, які повинні бути орієнтовані на ресурси, щоб звести до мінімуму втрати від небезпечної та неякісної продукції. Зниження витрат дозволяє швидко побачити переваги.

З одного боку, введення HACCP може бути дорогим. Буває, що мова йде не тільки про оптимізацію виробничих процесів і навчанні персоналу. Вам може знадобитися, наприклад, зміна приміщень. Але найголовніше, будь-які інвестиції можуть виявитися марними, якщо не змінилося ставлення людей до безпеки харчових продуктів. Наприклад, елементарне миття рук. З дитинства всі знають, чому важливо вимити руки, але, як не дивно, в компаніях, що займаються виробництвом, часто співробітники забувають про це. Найскладніше, що необхідно зробити, – це змінити ставлення персоналу до виробничої та особистої гігієни, підняти рівень санітарної культури працівників підприємства.

З іншого боку, якщо враховувати фінансові, тактичні і стратегічні втрати компанії в разі випуску небезпечної та неякісної продукції, ціна реалізації НАССР представляється невеликою. Результати опитування показують, що в середньому компанії втрачають близько третини своєї частки на ринку, якщо проблеми з продуктами були доведені.

Застосування HACCP в харчовій промисловості забезпечує максимальні гарантії безпеки продукту. У той же час керівництво компанії ефективно контролює виробництво, економію коштів, зводячи до мінімуму ризики і підтримує прихильність клієнтів. Наявність в компанії HACCP – «вхідний квиток» на зовнішні ринки. HACCP забезпечує зростання вартості компаній і приваблює інвесторів. Вступ України до СОТ відкрив внутрішній ринок для товарів, що імпортуються, що посилило конкуренцію. Маючи більший вибір, споживачі стали краще поінформовані і криза змусила їх бути більш економними і розбірливими. Всі великі супермаркети вимагають від своїх постачальників додаткових гарантій безпеки і якісної продукції, включаючи використання HACCP.

Зрозуміло, що боротьба за споживача вже загострилася і виграють ті компанії, чия продукція буде більш якісною та безпечною, хто навчився економити на витратах і захищати свій бренд, хто зможе вийти на нові ринки, а наявність HACCP в компанії може забезпечити всі ці фактори.

Багато експертів заявляють, що єдиною найбільш частою причиною невдачі HACCP є відсутність в компанії зобов’язань керівництва – це їх схвалення і участь на всіх етапах впровадження НАССР, навіть коли час здається тортурами.

Часто великі фінансові рішення зазвичай включають в себе вибір між дрібними витратами зараз або великими пізніше. Низькі короткострокові витрати можуть більш високими, ніж довгострокові витрати. І навпаки, високі короткострокові витрати можуть привести до низьких довгострокових витратах.

Вище керівництво встановлює єдину мету і задає напрямок розвитку організації. Воно повинно створити і підтримувати внутрішнє середовище, в якій люди повністю залучені в процес досягнення цілей організації, з урахуванням всіх витрат і ресурсів для забезпечення НАССР.

Для того, щоб НАССР став успішним, керівництву компанії необхідно:

• Провести врахування потреб усіх зацікавлених сторін, включаючи клієнтів, власників, співробітників, постачальників, фінансистів, локальні спільноти і суспільство в цілому.
• Створити прозору перспективу майбутнього організації.
• Визначити пріоритетні цілі і завдання.
• Створити колективні цінності, ясності і етичної моделі поведінки на всіх рівнях організації.
• Встановити атмосферу довіри.
• Забезпечити співробітників необхідними ресурсами, навчанням і свободою дій відповідально і підзвітний.
• Давати натхнення, заохочення і визнання внеску співробітників у загальну справу.

Найважливіше, що необхідно зробити, – це змінити ставлення персоналу до виробничої та особистої гігієни, підняти рівень санітарної культури працівників підприємства. Дуже важливо розуміти, що 100% гарантії безпеки харчової продукції досягти неможливо, оскільки в харчовому виробництві людський фактор має вирішальне значення. Навіть в розвинутих країнах світу, на підприємствах, де давно впроваджені і діють сучасні системи управління і встановлено новітнє обладнання, час від часу трапляються прикрі випадки, пов’язані з харчовою безпекою. І головною причиною таких випадків є горезвісний людський фактор. Удосконалити вплив цього фактора – завдання будь-якого виробника.

P.S. До червня 2018 року планується випуск публікації оновленої версії міжнародного стандарту ISO 22000 Система управління безпекою харчових продуктів, який матиме новою структуру, загальну для всіх ISO стандартів (на базі ISO 9001: 2015 Система управління якістю), яка спрощує бізнес для інтеграції більш ніж однієї системи управління в даний момент часу.

Автори:

 Олена Гавриленко – Сертифікований тренер РЕСВ Ukraine, сертифікований аудитор і фахівець з організації системи безпеки харчової продукції по ISO 22000, кандидат ветеринарних наук.

 Наталія Демченко – Сертифікований тренер РЕСВ Ukraine, Сертифікований провідний фахівець з організації та впровадження системи безпеки харчової продукції по ISO 22000, провідний лікар ветеринарної медицини.

Матеріали статті використані з сайтів www.agrotimes.net

PECB Ukraine є офіційним представником в Україні сертифікаційного органу PECB Group Inc. (Professional Evaluation and Certification Board) – світового лідера в області навчання і сертифікації персоналу, сертифікації систем корпоративного управління і продуктів відповідно до вимог міжнародних стандартів, включаючи ISO 9001, ISO 14001, ISO / IEC 20000, ISO / IEC 27001, ISO / IEC 27005, ISO 22301, ISO 26000, ISO 22000, OHSAS 18001, ISO 28000, ISO 50001, Certified Lead Forensics Examiner, Certified Lead SCADA Security Professional і інших.

Ми пропонуємо навчальні курси з підготовки сертифікованих фахівців з організації, впровадження та аудиту системи управління безпечністю харчових продуктів зі знижкою до 43%!

Дізнатися докладніше про курсах, переходите за посиланням: www.pecb.com.ua

А так же можете звернеться до нас: +38 (044) 232-20-62, +38 (050) 353-03-57 або напишіть нам на ел.адресу info@pecb.com.ua

Бажаємо вам мати щасливих клієнтів і процвітання вашої компанії!

Search

Powered by themekiller.com anime4online.com animextoon.com apk4phone.com tengag.com moviekillers.com